Виховна робота


Asparagus



Людина є складовою частиною природи. Але, на жаль, гармонія з останньою давно вже втрачена. Це почалась кілька десятків тисячоліть тому, коли наші предки винищили мамонтів, печерних ведмедів, гігантського птаха моа та ряд інших видів великих тварин. Далі більше. Оволодівши вогнем, люди стали користуватись ним у тому числі для випалювання сухої трави заради відновлювання пасовищ копитних тварин, яких добували для їжі. З цього почався відлік катастрофічного винищення природних ландшафтів, тому що за мисливцями прийшли землероби і лісоруби, які розорали степи і вирубали ліси під поля і міста.
Головними цеглинками всього живого, у тому числі й рослинного світу, є біологічні види. Вони складаються з великої кількості особин, які можуть об’єднуватись. Види виникають, змінюються, існують, зникають у процесі розвитку живих істот, але кожний з них – неповторний витвір природи з властивими лише йому особливостями. У кожного з видів своя незмінна роль у складному ланцюгу взаємозв’язків живих істот в екосистемі. Саме тому ми повинні зберігати все видове багатство рослинного світу і захищати кожний окремий вид, у якому з тієї чи з іншої причини загрожує зникнення. У природі немає некорисних для людства видів – є тільки ті, що недостатньо вивчені. Усі види мають потенційну практичну цінність, і було б вельми нерозумно дозволити вмирати  тому чи іншому виду рослин лише тому, що ми недостатньо вивчили корисність їх.
Рослинний світ нашої великої планети – це більше півмільйона видів. Учені підрахували, що кількість зникаючих видів рослин і тих, що знаходяться під загрозою зникнення, становить 25 – 30 тисяч – майже десята частина флори вищих рослин.
Офіційна картина по Україні мало радісна: потребують охорони 541 вид рослин, серед них 230 видів вищих рослин. Дійсно, ця кількість не охоплює всі види рослин, що потребують охорони. Включення до цього списку того чи іншого виду – це своєрідний сигнал тривоги, що потребує спеціальних заходів зі збереження рослин.
         Тому ми вирішили дізнатися більше про червонокнижні рослини нашого села Новоолександрівка . Напрямок нашої експедиції «Рослинний світ нашого краю».
Мета: вивчити та зберегти рідкісні види та угрупування рослин; відновлення та збереження біологічного різноманіття рідного краю.
Завдання:
·        Розширити знання про рослинний світ Запорізького краю (с. Новоолександрівка);
·        Відноситись бережно до природи рідного краю;
·        Створити Червону книгу с. Новоолександрівка





Етапи
 Проектної діяльності на тему
„Рослини навколо нас ” ( Червонокнижні рослини)

№п/п
Етапи діяльності
Зміст діяльності
Способи організації взаємодії

Учні
Учитель
1.
Підготовка. Визначення теми та мети проекту
Обговорюють, шукають інформацію.
Розповідає про задум, мотивує, допомагає у постановці завдань.
Навчальний діалог
2.
Планування
Формують завдання та обговорюють їх
Коректує, пропонує ідеї, висуває пропозиції
Спільне визначення мети діяльності

3.
Прийняття рішення
Вибір оптимального варіанту
Спостерігає , непрямо керує діяльністю
Ситуація вільного вибору. Дискусія

4.
Збір інформації.
Збирають інформацію
Спостерігає , непрямо керує діяльністю
Добір навчального матеріалу

5.
Аналіз інформації, висновків
Аналізують інформацію, в міру необхідності конструюють різні художні вироби, малюнки, аплікації


Коректує, спостерігає, радить
Створення дітьми навчального дидактичного матеріалу
6.
Систематизація матеріалу
Презентують проекти та разом з учителем обговорюють, оцінюють зусилля, використані можливості, творчий підхід
Обговорює разом з дітьми
Участь дітей в оцінці проекту




Тема: експедиція «Рослинний світ (червонокнижний).
Мета: ознайомитися з основними представниками  степої рослинною Обладнання: карта, компас, визначники, посібники, таблиці, лінійка, олівець, ручка.
План підготовки експедиції
1.     Сформування робочих груп учнів
2.     Завдання групам:
·        Зібрати попередню інформацію про червонокнижні рослини свого краю.
·        Ознайомтеся з матеріалом, який додається до експедицій. Підготовка попередніх списків рідкісних рослин.
·        Підготувати прилади, які необхідні для спостереження і визначення рослин.
План проведення експедиції
1.     Коротка інформація вчителя про маршрут екскурсій, флору і рослинність, з якими планується ознайомитися.
2.     інструктаж
3.     Збір даних під час руху за маршрутом експедиції та під час спеціальних зупинок.
4.     складання списку видів рослин, що охороняються, занесених до червоної книги України.
5.     Попередня обробка зібраних даних.
6.     Короткі повідомлення груп та їхнє обговорення.
7.     Складання звіту про здійснену роботу





















Наше селище розташоване у Запорізькому районі. (рис.1)
Люблю тебе, гіркий мій степе,
Солончаки та полини!
Як раптом зможу жить без тебе,
Мене навіки прокляни.
.
         Основний тип рослинності – різнотравно – ковиловий степ.
Характерною особливістю флори степів є наявність специфічної екологічної групи – ефемероїдів (багаторічні трав’янисті рослини з коротким, переважно весняним, життєвим циклом). Вони полюбляють яскраве освітлення, є достатньо вимогливими до умов зволоження, вегетують і цвітуть при відносно низьких температурах і здатні витримувати короткочасні морози. Життєвий цикл  складається з короткого (1 – 3 місяці) вегетаційного та довгого (9 – 11 місяців) періоду спокою.
Навесні на сіро – солом’яному тлі сухої трави сяють золотом горицвіти, жовтіють зірочки.. Якщо зацвів горицвіт – буде тепло, настала весна. Пізніше забарвлення змінюється спочатку на біле, а потім піднімається ковила. А потім із настанням літа село виграє різнокольоровими барвами. Видове різноманіття на території с. Новоолександрівка не дуже високе.
За нашими спостереженнями були виявленні: горицвіт весняний, сон чорніючий (рис. 1.1), чебрець Паласса. Та найбільшу цікавість у нас викликали рідкісні рослини – тюльпан гранітний (рис. 1.2), ковила волосиста (рис.1.3), півники карликові (рис.1.4).

Систематизація зібраних матеріалів

1.      Зірочки на стеблі два або більше листків. Квіти в невеличкому суцвітті, оцвітина жовта, розпростерта у вигляді зірочки.
2.     Тюльпан гранітний Зовнішні оболонки цибулини темно – бурі, аж чорні, з внутрішнього боку біля основи з волосками. Квітки світло – жовті. Листки вузько лінійні, часто дугоподібно вигнуті.
3.     ковила багаторічники, з вузько – лінійними, часто щільно згорнутими листками. Суцвіття – вузька волоть. Колоски одно квіткові; квіткових плівок – три, тичинок – три.
4.     Проліски багаторічна трав’яниста рослина з цибулиною. Квітки двостатеві, правильні. Пелюстки оцвітини сині або блакитні.
                
Список рідкісних та зникаючих видів рослин
№п/п
Вид
Статус охорони
ЧКМ
Кмт
ЄЧс
ЧКУ
ЧсЗ
1
Проліска




+
2
Сон чорніючий



ІІ

3
Горицвіт весняний




+
4
Ковила



ІІ

5
Тюльпан гранітний



ІІІ

6
Лапчатка астраханська




+
7
Ірис германський




+
8
Гіацинтик блідий




+
9
Рястка Буше



ІІІ

10
Зірочки Пачоського




+
Умовні позначки: ЧКМ – Червона книга МСОп;
Кмт – Конвенція «Про міжнародну торгівлю видами дикої фауни і флори, які знаходяться під загрозою зникнення»;
Єчс – Європейський червоний список;
ЧКУ – Червона книга України (ІІ – вразливі, ІІІ рідкісні);
ЧсЗ – Червоний список Запорізької області (+ - видим занесені до ЧсЗ).

















Література

1.     В.І. Петроченко, В.І. Шелегеда, О.В. Жаков та інші «Рідкісні рослини, тварини, гриби і лишайники Запорізької області» Запоріжжя, 2005
2.     О.П. Корж, М.М. Стрижак та інші «Екологія рідного краю», 7 клас; Запоріжжя 2006.
3.     І.М. Смотрицька, І.В. Верьовкіна «Екологія рідного краю» 6 клас, Запоріжжя 2006.
4.     Екологічні заходи, Х., Основа, 2006.








Комментариев нет:

Отправить комментарий